tirsdag 11. november 2014

Ulik mulighet for bruk av ikt i skolen.

Etter å ha jobbet i skolen i noen år, har jeg gjort meg noen tanker rundt de store forskjellene det er for elevenes mulighet til å få jobbe med ikt i skolen. Hva er årsaken til dette? Skal ikke alle elevene i Norge ha likt skoletilbud uavhengig av hvor de bor i landet. Vi ser jo også at det ligger sentrale styringer for hva elevene skal lære igjennom sine skoleår. LK06 har klare og tydelige mål som skal sørge for at elevene også skal få utviklet sin digitale ferdigheter.

Selv om det stilles krav til at skolene skal gi elevene opplæring i digitale ferdigheter, er det store forskjeller mellom skolene. Ved noen skoler har elevene hver sin ipad som de bruker aktivt i timene og har ansvaret for. Andre skoler greier såvidt å få gjennomført nasjonale prøver på en tilfredsstillende måte pga for dårlig, eller manglende utstyr.

Jeg tenker at lærere på skoler med dårlig ikt-utstyr naturlig nok vil føle på en vegring for å planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg hvor det legges opp til bruk av digitale verktøy. Det vil også kunne virke lite motiverende å øke sin kompetanse på dette feltet dersom en ikke har mulighet til å få praktisere det.

Hvorfor er det slik...?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar