tirsdag 11. november 2014

Å skrive blogg.

Gjennom denne høsten har vi blogget oss gjennom ulike tema. Vi har lest våre medstudenter sine blogger, og kommentert dem. Det har vært en spennende reise, med mange gode innslag og lærerike blogg-innlegg. Responsen på egne innlegg har også fått oss til å reflektere videre.

Dersom en ønsker å benytte seg av blogging i skolen, er det flere ting jeg er litt usikre på. Bloggingen i selg selv har vært spennende, men jeg har også kjent på andre sider. Vi har tidligere snakket om å skrive autentiske tekster, tekster som vi vet at noen andre skal lese. Det er klart at dette kan være en motivasjonsfaktor for enkelte elever, men en må også ta høyde for at dette kan "skremme" noen. Jeg har selv gjennom høsten kjent på lysten til å dele mine tekster i bloggen, men har også kjent på "frykten" for hvordan de samme tekstene ville bli mottatt. Dette tenker jeg er spesielt viktig å tenke på dersom vi sender våre elever ut i blogg-verden.

Ellers tenker jeg at dette er en spennende arbeidsmåte, hvor elevene får mulighet til å utvikle nesten alle sine grunnleggende ferdigheter. Her arbeider de digitalt. Det digitale arbeidet åpner her for lesing og skriving. Her kan elevene bruke fantasien og sine kreative evner.
Alt i alt et spennende verktøy!

2 kommentarer:

  1. Enig med deg i at det å blogge kan virke litt skremmende, da man ikke vet hvem leseren er, og hvordan innlegget vil bli mottatt. Likevel kan kanskje det å drive en blogg bidra til skrivetrening.

    SvarSlett
  2. Ja det er flott skrivetrening å skrive blogg. Spesielt med tanke på at en skriver til en leser. Det blir spennende og litt skummelt på en gang.

    SvarSlett