søndag 16. november 2014

Å lage plakat med Scribus

Å lage plakat med Scribus kan være en kreativ og lærerik oppgave for elevene. Her kan de "leke" seg med layout, skrift, bilder, form og farger. Dette er et program som er enkelt å bruke. Det er enkle instruksjoner, og har mange muligheter.

Dette kan f.eks være fin å bruke innenfor norsk-faget når elevene jobber med ordklasser. Da kan en dele elevene inn i grupper, og la hver gruppe lage en plakat om sin ordklasse.

Jeg har lekt meg litt med dette programmet, og har laget meg en plakat om lesing:


2 kommentarer:

  1. Flott plakat, Elisabeth :)
    Hvor tidlig tenker du man kan starte å la elevene jobbe med scribus? Trinn?

    SvarSlett
  2. Jeg tok for meg interessante bøker om superhelter anno 2014 i Norge, og litt tilbake i tid. Er helt enig i at plakat er et flott verktøy for å synliggjøre diverse tema man skal bruke i skolen.

    SvarSlett