torsdag 9. oktober 2014

Organiseringsverktøy som gjør jobben lettere...

Kjenner du deg igjen i å sitte og hoppe frem og tilbake mellom nettsidene på pc, for plutselig å komme over noe som er interessant? Du lager et bokmerke, eller legger siden i "boksen" favoritter, og tenker at nå er siden tilgjengelig og lett å finne tilbake til...

Joda, jeg har gjort dette og tenkt samme tanken flere ganger, for senere å jobbe på en annen enhet og spekulere på hva det var nettsiden het, og hvor jeg fant den? I dag finnes det flere verktøy som en kan bruke slik at en kan finne igjen ønskende nettsider uavhengig av hvilken enhet en sitter å jobber på. En kan lagre dokumenter og bilder i en "sky", bruke "dropbox" eller en kan benytte organisasjonsverktøyet "Delicious" som jeg ble nysgjerrig på. Dette verktøyet kan være til hjelp når vi skal lete etter digitale resurser, når vi skal organisere det vi finner, samarbeide og dele det vi finner med andre. På en enkel måte oppretter man en konto i Delicious, som for øvrig er gratis. Deretter kan eksempelvis lærere og elever samarbeide på nettet. Ved prosjektarbeid, kan deltakerne bli ening om hvordan de skal tagge nettsider som de synes er gode og ønsker at andre skal få se. Ved å gi de ulike sidene en felles "unik" tag, er det lett å finne sidene som de andre har funnet. For eksempel kan en 5.klasse som jobber med noveller i Norsk, bli enige om at de alle bruker taggen "5bnovelle".
Verktøyet virket veldig enkelt å bruke, og kan også benyttes på Ipad og Iphone.



3 kommentarer:

  1. Dette var godt skrevet og svært interessant. Jeg kjenner meg igjen å ha "hauevis" med nettsider som pinterest, matoppskrifter, nettressurser, og lignende, som jeg gjerne vil bruke senere. Jeg har vært plaget med å få dropboks til å fungere, men fint å vite at det er andre plasser man kan lagre sine viktigste filer og nettsider.

    SvarSlett
  2. Hei! Takk for kommentar:-)
    Ja, denne virker enkel og funksjonell. Jeg tenker også å få teste denne ut i 6.klassen som jeg er kontaktlærer i. Det blir spennende å se om jeg får det til å fungere.
    Elisabeth

    SvarSlett
  3. Meget god beskrivelse av praktisk og nyttig verktøy. Skal bli spennende å høre hvordan det går når du prøver det ut med klassen din.

    SvarSlett