onsdag 1. oktober 2014

Mamma, i dag kjente jeg at det ble vanskelig...

Jeg har en sønn som er 6 år, og nettopp blitt skolegutt. Han er en kvikk og vitebegjærlig liten kar. Han er en mester med både tall og bokstaver. Tidlig i vår var hans store bekymring at han snart var 6 år og fortsatt ikke kunne lese. Han kunne omtrent alle bokstavene, men hadde ikke knekket koden for å sette sammen lydene. Jeg beroliget ham med at det var slike ting han skulle lære på skolen, så det var ikke noe å tenke på. Men før sommeren var godt i gang, satt vi på kafé hvor han plutselig så litt undrende på meg og sa: -Mamma, hvorfor står det s-t-o-r-m-b-e-r-g, stormberg over den butikken? Det var et stort øyeblikk både for liten og stor.

Skolestarten har gått som en lek. Han gleder seg til hver dag, og læreren beskriver han som en gutt som suger til seg all kunnskap. Han forteller alltid hva de har gjort på skolen, og en dag kommer han hjem og sier: -Mamma, i dag da vi skulle ha om 4-tallet, kjente jeg at det ble vanskelig å konsentrere seg.
Uff uff, tenkte jeg. Nå kom det jeg egentlig hadde fryktet. Min store frykt hadde vært at han kunne for mye,slik at ting ble kjedelig. Kjedsomhet blir fort til uro, og den ellers så aktive lille kroppen kan nok finne på mye sprell dersom han kommer inn i det sporet tenkte jeg. Men etter en god prat ble jeg beroliget med at han ikke hadde bråket eller vært urolig, men bare hadde kjent at det ble vanskelig å konsentrere seg.

Ofte når vi snakker om tilrettelagt undervisning, er det ofte de faglig svake elevene vi har i tankene. Etter min praksis i skolene har jeg også sett svært faglig sterke elever ende opp som "urokråker" i klassen pga mangel på utfordringer. Å konsentrere seg blir fort vanskelig både når ting blir for vanskelig og for lett. Her er det viktig å tolke signalene og gi elevene utfordringer som er tilpasset deres faglige ståsted. Dette kan være vanskelig å gjennomføre, men jeg tenker at bruk av IKT kan være en fin avveksling for hele klassen. Det bryter opp det vanlige mønsteret som elevene ofte er vant til, samt at slike verktøy ofte åpner for en større differensiering enn det lærebøkene gjør.

I denne forbindelse begynte jeg å undersøke om der fantes noen gode apper for læring som kunne lastes ned til ipad. Norsk pedagogisk dataforening har laget en oversikt over apper de mener fungerer bra. Med tanke på lese og skriveopplæring testet jeg ut en app som heter skoleskrift2. En helt grei app, som er fin for barn til å lære seg å skrive og høre hvordan bokstavlyder og ord uttales. Er enig med omtalen av denne appen, som sier at talesyntesen kunne vært bedre.







6 kommentarer:

  1. Hei :)

    Spennende med den appen. Visste ikke om norsk pedagogisk dataforening. Ser ut som en interessant nettside å se etter tips til hvordan vi kan bruke ikt i undervisningen. :)
    Hadde vært interessant å se hvordan den appen fungerer i praksis for din sønn eller andre barn i samme alder. Er ikke alltid at verktøy som virker bra for oss voksne fungerer like godt i praksis.

    SvarSlett
  2. Jeg er enig at bruk av IKT kan være en fin avveksling, og da må man også vurdere om avvekslingen skal være faglig eller ikke. Kjempeflott at du har funnet et verktøy som kanskje kan hjepe til i skrive -og leseopplæringen. Tror du denne appen fungerer like godt for alle i en klasse? Hvordan kan man evt. bruke en slik app på en måte som bidrar til utvikling hos alle?

    SvarSlett
  3. Fin fortelling om din sønns skolestart etterfulgt av dine tanker om hvordan dette skal gå. Som middel mot manglende, tilpassede utfordringer foreslår du en app til iPad. Bruker de iPad i læringsarbeidet på denne skolen eller er appen tenkt til hjemmebruk?

    Adresser til to blogger om iPad i skolen:
    https://jangamre.wordpress.com/
    http://ipadgjennestad.blogspot.no/

    SvarSlett
  4. Flott historie! Helt enig i det du sier at du har inntrykk av at de "flinke" elevene ofte blir glemt bak de som sliter faglig. Tenker vi har mange utfordringer å ta fatt i når vi skal ut i jobb! :)

    SvarSlett
  5. Så spennende tema.. Har opplevd akkurat det samme som du sier med at det blir fokusert mye på de svake elevene og kanskje ikke fult så mye på de sterke. Blant annet har jeg observert at de ofte blir brukt som "hjelpe lærere", som jo er vel og bra. Men det er viktig å tenke på at de også skal ha en utvikling og oppleve at de får utfordringer. Jeg har også bitt meg merke i at disse elevene etterhvert kan få problemer med egen læring da de kanskje ikke behøver ta i bruk så mange ulike strategier for å lære seg ting i de første årene, kanskje går de glipp av å lære seg gode studieteknikker når de ikke behøver anstrenge seg så mye for å følge klassen.. Absolutt noe å tenke på iallefall. Godt skrevet.

    SvarSlett
  6. Ja, jeg tenker det er viktig at vi som lærere tar med oss hele registret som vi har av elever. Kanskje har vi lett for å stigmatisere og tenke at det er de som er faglig svakest som trenger mest tilpasset opplæring. Alle har jo rett til tilrettelagt undervisning, og konsentrasjon er en viktig del av elevenes hverdag.

    SvarSlett